About Me

My photo
kadang-kadang prosopagnosia.

Friday 4 October 2013

#random11



kelas untuk Ferdoushia hari itu telah berakhir. masing-masing dengan sahabat masing-masing. bergegas dan berkemas. Ferdoushia memandang sekeliling. 

shia sorang-sorang, macam shia forever alone. hatinya mengutuk diri sendiri. 

mulutnya pucat menandakan kesihatannya memang tidak memberangsangkan. tidak mengizinkannya untuk berjalan sekitar kolam ikan di makmal tumbuhan untuk memberi makan biskut crackers pada ikan-ikan kecil tersebut pada hari ini. yang hanya mengizinkan cuma beli makan malam di cafe asrama untuk dirinya dan pulang ke bilik dengan segera.

pintu belakang kelas itu terbuka. beberapa manusia masuk menuju ke arah Ferdoushia.

''Shia, kenapa buat macam ne dekat kami? dah tak sayang abang lagi?''. 

Shia tersentak dengan kehadiran mereka. kehadiran yang tidak di duga. kehadiran yang sepatutnya tidak berlaku.

''Macam mana boleh sampai sini? semalam abang Firas text shia, dia kata abang ada meeting dekat Sarawak?'' jawab Shia, bersahaja, tapi gugup.

''Sebab ada orang tu hampir pengsan dua kali. The worst part is, takde siapa pun tahu. kalau dia mati siapa nak bagitau? nak harap lalat hurung mayat dia? biar lalat tu datang ke rumah bagitau dia dah mati?''. nada sarkastik lagi pada satu suara. suara Idraki.

''Kitorang saje je nak tinggalkan meeting, nak holiday, meeting tu tak penting walaupun sebenarnya meeting tu saja-saja dibuat kat Sarawak, holiday dekat sekolah ni lagi best.'' 

satu oktaf nada sinis naik pada suara yang lain. abang Raqilla memberi isyarat mengangkat tangan agar yang lain berhenti bercakap.

''Shia tahu kami risau kan?'' tenang Raqillah bertanya.

Shia terdiam. Dia tahu, kali ini, dia telah menyusahkan abang-abangnya. bukan ala kadar tahap menyusahkan, kali ni memang sangat-sangat menyusahkan abangnya. tanpa di sedarinya. 

sepasang mata yang lain memerhatikan Shia dan abang-abangnya. sepasang mata yang menunjukkan reaksi terkejut tanpa ada satu patah pun kata keluar dari mulutnya.

abg Yumni berkata, '' Shia, abang upah bodyguard boleh?''

''tak nak! kan dah ada dalam perjanjian, tak perlu bodyguard, tak perlu maid or whatsoever! dah janji kan? takkan abg Yumni nak langgar janji kita? abg Raqilla, say no to abg Yumni please?'' rayu Ferdoushia. Ferdoushia tahu, kalau abang Yumninya itu, bila sampai "serious zone" nya, jangan dibuat main.

''how come Shia boleh merayu dekat kitorang just because we care bout you Shia? it is just bodyguard. nothing much. your healthy more important!'' suara Aathif jelas menahan marah tapi dengan nada memujuk. 

"shia, kami sanggup patah balik semata-mata risau dengan shia tahu? cik Biah kata shia tak nak makan ubat. come on shia, shia taknak pegi hospital, tolong la makan ubat. jangan jadi budak-budak shia. because of you shia, kami datang, tinggalkan abang Firas handle that big meeting alone. please." Aathif memujuk lagi.

"pack your stuff now, kita ke klinik." Idraki pantas mengambil beg Ferdoushia. 

ferdoushia menunduk menahan sakit di kepala. 

please not now head. 

"ferdoushia? dengar tak apa abang Idraki cakap apa?" soal Aathif.

Buk!

Ferdoushia tersungkur dilantai kelas 4 Pico petang itu.

No comments:

Post a Comment

tulisan jawi rumi abc dan alif ba ta adalah milik cureheart